top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

סטטיסטיקת הקרבות ב UFC - שאול זגהר


מה עובד בזירת ה UFC ? זאת פחות או יותר שאלת השאלות של הספורט.

באירועים הראשונים התשובה היית ברורה, ג'יו-ג'יטסו ברזילאי.

לאחר אבולוציית הספורט הגיעו אסטרטגיות לחימה שונות שמשלבות בתוכן מספר אומנויות לחימה שונות שמשלימות את היכולות של הלוחמים בכל האספקטים של הקרב.

יש סטרייקרים שיודעים ג'יו-ג'יטסו ברמה גבוה ויודעים להימנע מהטלות, יש מתאבקים שלמדו ג'יו-ג'יטסו וטוחנים את היריבים בקרקע, יש לוחמים שנלחמים בשביל להשיג ניקוד ולנצח בהחלטה וכמובן שיש לוחמי ג'יו-ג'יטסו שמנסים לקחת את היריב לקרקע ולהכניע אותו כמו באסטרטגיה הישנה והטובה.

בקיצור התמונה כבר ממש לא ברורה ונראה כאילו יש דוגמאות רבות להצלחה ולכישלון לכל אומנות לחימה בזירת ה MMA המודרנית.

גם אם מסתכלים על האלופים כמדד אז כל אלוף מגיע מרקע אחר עם אסטרטגיית לחימה שונה ככה שזה לא עוזר להבהיר את התמונה.

אם מסתכלים על כמות הלוחמים מרקע מסוים זה לא ממש הוגן מכיוון שכמות הלוחמים האמריקאים היא רוב הארגון ורוב האמריקאים מגיעים מהאבקות ככה שההנחה הרווחת שהאבקות השתלטה על הספורט להערכתי שגויה אבל אני לא רוצה להיכנס לנקודה הזאת לעומק עכשיו בכדי לא לסטות מנושא המאמר.

אז איך אפשר לדעת היום מה עובד בזירה ומה לא?

כהנחת יסוד אין ספק שצריך להיות לוחם שלם, הכוונה לוחם שמאומן בכל האספקטים של הקרב  ובנוסף צריך להיות אתלט מחונן עם אופי תחרותי ונחוש. אילו תכונות שמאפיינות את כל הלוחמים המובילים בספורט ללא יוצא מן הכלל לא משנה מאיזו מדינה הוא מגיע או מאיזה רקע לחימתי.

אם מסתכלים על הסטטיסטיקה של ה UFC ב 3 שנים האחרונות אפשר ללמוד בצורה הכי אובייקטיבית מה עובד היום בזירה ומה פחות ולקבל תמונה רחבה על הסגנון האפקטיבי בזירה.

אחד הנתונים הבולטים הוא כמות החלטות השופטים בספורט שעומד על כ50% ואני מאמין שהנתון עוד יגדל בשנים הקרובות עם תוספת המחלקות הקלות בארגון + עליית רמת הלוחמים בספורט + מאמנים כמו גרג ג'קסון שבונים תכנית קרב שמטרתה להשיג הכרעת שופטים.

שאר ההכרעות נחלקות ל KO טהור, ל TKO כתוצאה מפציעה או החלטת רופא וכמובן שהכנעות שזאת הסיומת החביבה עלי באופן אישי. :)

כ10% מהקרבות נגמרים ב KO טהור כשפחות מכ1% מגיע מבעיטה והשאר מאגרוף.

כ20% מהקרבות נגמרים ב TKO כתוצאה ממכות או החלטת רופא

כ20% מהקרבות נגמרים בהכנעה כשחלוקת ההכנעות היא דבר מעניין בפני עצמו!

כ16% מהקרבות נגמרים בחניקה שהפופולרית ביותר היא החניקה האחורית (RNC) עם כ7% מהסיומות, מעט אחריה הגיליוטינה עם כ4% מהסיומות שביחד הן מרכיבות כ11% שזה למעשה לבד יותר מאחוזי הKO בארגון.

חניקת המשולש רק כ3% מהסיומות וכ2% שאר החניקות שמבוססות על ראש+יד כמו דארס, אנקונדה, משולש ידיים ואחרות.

הבריחים למיניהם השונים מחזיקים רק בכ4% מהסיומות בUFC כשבריח יד ישרה מה שמכונה ג'וג'י מחזיק בקצת יותר מכ2% מהסיומות, בריח הקימורה מחזיק בקצת יותר מכ1% ובריחי הרגליים השונים מחזיקים רק בכ1% מהסיומות בארגון.

ניתן ללמוד המון מהסטטיסטיקה שהיא אף פעם לא משקרת לאורך זמן. אני אציין כמה מסקנות שלי מהסטטיסטיקה, אתם מוזמנים לכתוב מסקנות משלכם ולהגיב.

1 - לא להיות על הגב.

אסור להיות על הגב בשום אופן ב MMA. כל עוד אתה על הגב אתה מפסיד בניקוד, ככה זה עובד! ומבחינת הכלים שיש לך מהגב, כמו שניתן לראות רק 3% מהסיומות מגיעות באמצעות חניקת המשולש ואם מוסיפים את הג'וג'י שזה עוד 2% שגם הם לא מלאים כי ניתן לבצע אותו גם מעמדה עליונה ואת הקימורה שזה עוד כ1% וגם הוא לא מחייב עמדה נחותה אז מגיעים לכ6% מהסיומות אל מול כ50% מהניצחונות שמגיעים בהחלטת שופטים וכ20% מהקרבות שנגמרים ב TKO!

 לכן פשוט לא משתלם לבזבז זמן על הגב בניסיונות הכנעה ולהפסיד זמן, ניקוד, אנרגיה ואולי גם את היכולת להמשיך להלחם ואת ההכרה :)

2 - החניקה עובדת!

כ16% מכלל הניצחונות מגיעים באמצעות חניקה, נתון מרשים מאוד שמוכיח את היעילות של הטכניקה אפילו יותר מפצצה לפנים שעובדת בכ10% מהמקרים ומשיגה את הKO ובטח שיותר מהבריחים למיניהם שסה"כ אחראיים לכ4% מהסיומות סה"כ (פי 4 פחות מהחניקות).

לכן כשהקרב מגיע לקרקע נכון לומר שכדאי להיות בטופ פוזישן ולחפש לתת מכות, לחפש לשפר עמדה ולחפש את החניקה.

3 - המשמעות של החלטות שופטים.

דבר נוסף חשוב הוא ההבנה שכחצי מהקרבות מגיעים לשופטים וחשוב להבין את הדרך שבה הם מנקדים את הקרב, לבנות אסטרטגיה מתאימה, להבין איפה אתה עומד מבחינת ניקוד הסיבובים ובכלל לדעת לשמור אנרגיה לקרב של 3/5 סיבובים.

חשוב גם לבחור אנשי פינה טובים. יש אנשי פינה שמעודדים את הלוחם שלהם ואומרים לו בין הסיבובים שהוא מנצח גם כשהוא מקבל מכות במשך כל הסיבוב. אני לא מסוגל להבין את זה, לדעתי גם אם הלוחם מנצח לדעת איש הפינה הוא צריך להלחיץ אותו טיפה ולתת לו תמיד הרגשה שמדובר בקרב צמוד ומלחמה אצל השופטים. אם הלוחם מפסיד לדעת איש הפינה הוא צריך להגיד לו את זה ולהעיר אותו למציאות של הקרב ולא למכור לו אשליות שהכול בסדר.

תפקידו של איש הפינה הוא לספר ללוחם את תמונת הקרב מבחוץ. הוא צריך להנחות אותו מימה להיזהר, מה הולך לו ומה פחות, איפה היתרון היחסי שלו בקרב ואיזה חורים הוא מזהה אצל היריב.

הוא לא צריך להיות "המעודדת" של הלוחם ולהגיד לו שהוא נפלא והכל דבש.

לזכותם של השופטים שזוכים לביקורות אין סוף בספורט הזה יאמר שעם השנים כמות ההחלטות האחידות עולה לעומת אחוז ההחלטות המפוצלות שיורד. דבר שמצביע על אחידות בין השופטים וכנראה גם על רמה מקצועית גבוה יותר עם הזמן.

סטטיסטיקה של תוצאות ה UFC



390 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page