• Octopus Academy

שימוש במכות במצבי קרקע


GNP זהו קיצור ל Ground and Pound שהוא תחום לחימתי העוסק באופן שבו מכים ממצבים שונים בלחימת קרקע. GNP הינו תחום שקיבל התחדשות ותנופה גדולה בזמן האחרון (מ 1993) עם התחדשות הקרבות של ה MMA (אומנויות לחימה משולבות). תנאי המעבדה בזירות ה MMA כמו ה UFC ו PRIDE איפשרו בדיקה ושכלול לאפשרויות ולטכניקות השונות, ובכך יצרו סגנון לחימתי חדש בקרבות חופשיים במצבי הקרקע.

המסקנה העיקרית מ GNP היא, שבלחימה חופשית ו MMA המצבים העליונים הינם דומיננטים ובעלי עדיפות בקרב. עובדה זו אינה מלמדת שממצבי מאבק תחתונים (גארד, חצי גארד, קיפוד תחתון) בלתי אפשרי לנצח, אלא, שממצבים אילו אחוזי הנצחונות קטנים משמעותית. ממצבים עליונים, קל ואפקטיבי יותר להכות וישנם לכך מספר סיבות:

ממצבים תחתונים (שגבך לקרקע) : - אין אפשרות לטווח תנועה גדול ולצבירת מומנטום במכה, כיוון שהמרפקים לא יכולים לעבור את קו הגוף לאחור. - אינך שולט במרחק בינך לבין היריב שנשען עליך ולכן אין לך אפשרות טובה לתזמן את המכה בהתאם לטווח מהיריב. - ישור היד מסוכן מול יריב שמעליך במצבי שליטה (מאונט, סייד, צפון דרום, ברך על הבטן, מאונט אחורי) ויכול להיות מנוצל בקלות להכנעה וסיום הקרב.

ממצבים עליונים (מעל היריב) : - יש טווח תנועה גדול ומומנט מצויין למכות. - שליטה טובה על המרחק במכה בינך לבין היריב. - אין סכנה בישור היד במכה ממצבי שליטה (מאונט, סייד, צפון דרום, ברך על הבטן, מאונט אחורי). ממצבי מאבק יש סכנה – (בתוך גארד או בתוך חצי גארד).

 GNP מקדם את הקרב בכמה צורות: - מכה טובה שמסיימת קרב (איבוד הכרה של היריב). - תגובה לא טובה של היריב למכות המאפשרת מעבר לפוזיציה טובה יותר או להכנעה. סרטון לדוגמה. - התשת היריב.

ביצוע לא זהיר של GNP עלול להוביל את הקרב למקומות לא רצויים בגלל כמה חסרונות: - איבוד הבסיס הרחב שבהשענות על הידיים לצורך ביצוע מכה. - הרווח ההכרחי בינך לבין היריב שנוצר במכות, יכול להיות מנוצל ע"י היריב כמעבר לפוזיציה עדיפה. - במצבי מאבק עליונים, היריב יכול לתפוס את היד ולבצע הכנעה.

לכן, יש לחשב היטב את המכות בקרקע ולא לאבד את היתרון של הפוזיציה.

תגובה והתגוננות ל GNP ממצבים תחתונים דורשים תזמון וקור רוח. מצד אחד, האופן להמנע ממכות הוא להצמיד את היריב אליך ומצד שני הדבר מונע ממך לשפר את מצבך הקרבי. לכן יש לשלב בין השנים באופן שיאפשר מניעה מכמה שיותר מכות, אך תוכל לשפר עמדתך הקרבית בסיכונים מחושבים.

ממצבי מאבק תחתונים (גארד, חצי גארד) ניתן לשפר את המצב הקרבי ע"י הרווח שהיריב פותח לפני המכות או בפתיחת טווח יזומה. ממצבי נחיתות תחתונים (מתחת למאונט, סייד, צפון דרום, ברך על הבטן) ניתן ליצור מרחק ולגרום ליריב להפסיק את המכות כדי לחדש שיווי משקל ע"י גשר מהיר. ממצב נחיתות כשהיריב במאונט אחורי יש להזהר בעיקר מהכנעות, כיוון שאין ליריב אפשרות למכות חזקות במיוחד. ממצבי קיפוד תחתון אפשר למשוך גארד, אך רצוי לעמוד או לתפוס את רגלי היריב, לדחוף ולהיות עליון.

11 צפיות

להזמנת אימון הורידו את האפליקציה

arrow&v

צור קשר

סניף תל אביב

כתובת: רחוב דובנוב 7, לונדון מיניסטור

אימייל: Octopus@jja.co.il

טלפון: 052-7222739, 054-3180868

סניף משגב  052-7763999

סניף הרצליה 054-7807585

סניף השרון 052-3989474

סניף רחובות 052-3589240