top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

שלוש הערות על המצב - דן קלארמן


במתמטיקה יש דבר יפה: כל החוקים והמשפטים נובעים ישירות מהאקסיומות* שנבחרו. ומהרגע שנבחר סט של אקסיומות מסוימות כל המשפטים המתמטיים שנובעים מהן כבר קיימים. החוקר שעובד קשה בשביל להוכיח משפט בעצם מראה כיצד המשפט נובע מהאקסיומות. אך החוקר אינו ממציא את המשפט ואת שרשרת ההיסקים הלוגיים שמובילה אליו, אלא מגלה אותם. בצורה דומה באומנויות הלחימה, כל הטכניקות והתרגילים האפשריים במסגרת החוקים כבר קיימים. והמתאמן לא ממציא טכניקות אלא מגלה אותן, והוותק והניסיון עוזרים לו לדעת איפה לחפש. לחימה היא מסע של גילוי וכך צריך להתייחס אליה.

בשיטת פלדנקרייז מבינים דבר יפה: המיומנות המוטורית אינה נמצאת בשרירים אלא במרכז התנועה במוח. בשיטת פלדנקרייז מבינים עוד דבר יפה: כדי לשפר את הרזולוציה של התנועה, לחדד את הרגישות וכדי להבין כיצד ניתן לזוז בדרכים חדשות חייבים להוריד את עוצמת התנועה למינימום האפשרי כך שנוכל למקד את הקשב בפרטים עדינים הנמצאים בתוך המידע שהגוף שולח לנו. במצב זה אפשר להתחיל לחקור אופנים חדשים וטובים יותר לסובב את הראש, לקום, לשבת, להסתובב מהגב לבטן ולעשות סוויפ. אפשר ללמוד כאן לקח חשוב: כאשר אנחנו לא מצליחים לבצע תרגיל חדש, או מגלים שתרגיל ישן הפסיק לעבוד כי הוא היה מבוסס בעיקר על כוח והיריבים התחזקו, הנטייה הטבעית היא להשתמש בעוד יותר כוח. אבל בחירה בנתיב זה היא מוטעית ומובילה לתסכול ולפציעות. הדרך להשתפר היא ליישם את התובנות שלעיל; בהתחלה בזמן התרגול, וכשמתקדמים בהבנה אפשר לשלב זאת גם בספארינג. ברמה המעשית אפשר לתת הוראות:

1. בזמן ההדגמה ובזמן התרגול תן קשב ל:

- מיקום הידיים והרגליים שלך ושל היריב

- מנחי הגוף שלך ושל היריב ביחס למזרן וביניכם

- בתחילת ובסוף התרגיל, על איזה נקודות הגוף נשען (על המזרן ועל היריב)? על איזה נקודות הגוף לא נשען?

- בזמן התנועה, איך נקודת המשען האלו זזות  על פני הגוף?

2. כשתרגיל לא מצליח צריך להאמין שהבעיה היא בטכניקה, ושתמיד אפשר לתרגל "בלי כוח".

3. יש להוריד עוצמה ומהירות ולנסות שוב תוך מתן קשב ליציבות של הגוף ושל היריב.

4. לחזור ולנסות תוך שינויים (לפעמים עדינים ולפעמים מרחיקי לכת) במנח הגוף עד שמגלים את הדרך לבצע "בלי כח". כל תגלית כזו תפתח צוהר לביצוע נכון יותר של תרגילים רבים.

5. להעלות בהדרגה את העוצמה והמהירות.

6. ספארינג יכול להיות כר פורה לתגליות אם מיישמים את אותן תובנות:

- נסה להתפתח ממגננה להתקפיות, ומהתקפיות להתנסות ע"י "הסתכנות" מכוונת.

- כוון את הקשב לנקודות המשען שלך ולשיווי המשקל של היריב.

- "פוזישן אובר סאבמישן" היא אמונה חשובה. תאמין.

ביחסים שבין מתמטיקה לפיסיקה יש דבר יפה: פעמים אין-ספור התפתחות קטנה בתחום האחד, הובילה מיד לפריצת דרך בתחום האחר, ולהיפך. כך גם ביחסים שבין מיומנויות לחימה שונות: התפתחות הדרגתית במיומנות לחימה מורכבת כמו ג'ו-ג'יטסו יכולה להוות פריצת דרך בלחימה גסה יותר כמו MMA, ולהיפך - האתגר הכרוך בהתאמה של הטכניקות לזירה המעורבת הביא לפתיחת צוהר לסגנונות חדשניים גם בג'יו ג'יטסו ברזילאי. נראה שלאמיתות מסוימות יש משמעות רב-תחומית.

* אקסיומה פירושו הנחת בסיס. לדוגמה, בגאומטריה אוקלידית אחת ההנחות היא שבין שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד.

19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page