top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

קצת היסטוריה של ג'יו-ג'יטסו ועד אוקטופוס אקדמי

עודכן: 1 באוג׳ 2019

תחילת הג'יו-ג'יטסו

ההיסטוריה של הג'יו-ג'יטסו אופפת מסתורין וחוסר מידע מדויק. הדבר נובע מהעובדה שישנם מקורות רבים, הסתעפויות וזרמים שונים שאינם קשורים אחד בשני. ה- ג'יוג'יטסו נלמד תקופה ארוכה בתוך משפחות ששמרו על סודיות מוחלטת. הסטוריונים של אומנויות לחימה טוענים שמקורות שיטת "האומנות העדינה" (הפירוש המילולי של ג'יו-ג'יטסו) הינם בהודו ותורגלו בעיקר במנזרים בודהיסטים. כשעיקר השיטה הינו הגנה עצמית, הנזירים פיתחו קבוצות של תרגילים המתבססים על שיווי משקל ומנופים. שיטת הלחימה ארגנה את הגוף באופן שאיפשרה להימנע משימוש בכוח ושימוש בנשק. עם התרחבות התנועה הבודהיסטית, הג'יו-ג'יטסו התפשט מהודו לסין ולאחר מכן ליפן. ביפן הג'יו-ג'יטסו התפתח מאוד, נלמד במקומות רבים וצבר פופולריות.

ג'יו-ג'יטסו נלמד כנדבך עיקרי לשיטות לחימה רבות ובינהם נלמד לסמוראים, נינג'ות (נינג'וטסו), וכן הינו הבסיס לקרטה מזרמים שונים. כמו כן מתוך הג'יו-ג'יטסו התפתחו שיטות לחימה שונות כמו : ג'ודו, איקידו.

בסוף המאה ה 19 היגרו מומחים רבים לג'יו-ג'יטסו(מאסטרים) מיפן למדינות רבות, כשהם ממשיכים ללמד את תורת הלחימה ומשתתפים בתחרויות. 

📷

הג'יו-ג'יטסו מגיע לברזיל

אסיי מאדה קומה (Mitsuyo Maeda), שמוכר יותר בשם קונד קומה (Count Koma), היה אחד מאותם מאסטרים שטייל באוניה במספר מדינות באירופה ובאמריקה עד שהגיע לברזיל ב 1915. מאסטר מאדה בתיישב ב"בלם דו פארה" ושם פגש אדם בשם גסטאו גרייסי. גסטאו גרייסי, אב לחמישה בנים ושלוש בנות, הפך במהרה לחובב ג'יו-ג'יטסו ודירבן את בנו הבכור ששמו רקלוס גרייסי, ללמוד מהמאסטר היפני.

קרלוס שהיה בן 15, למד ג'יו-ג'יטסו לא רק כתורת לחימה, אלא כשיטה להתפתחות אישית. בהיותו בן 19 עבר קרלוס גרייסי לריו דה ג'נרו עם משפחתו והחל ללמד ולהלחם. במסעותיו, קרלוס לימד שיעורים בג'יו-ג'יטסו, והוכיח את יעילות אומנות הלחימה בכך שהביס יריבים גדולים וחזקים ממנו. בשנת 1925, קרלוס חזר לריו ופתח בית ספר ללימוד תורת הלחימה של הג'יו-ג'יטסו שנקרא : "אקדמית גרייסי לג'יו-ג'יטסו".📷

הג'יו-ג'יטסו מקבל ניחוח ברזילאי

מאז, קרלוס החל לחלוק את הידע שצבר עם אחיו (אוסבלדו, גסטאו, גורג' והליו) את הטכניקות התאימו האחים לפרופיל הגופני של משפחתם שהיה קטן ולא חזק במיוחד. קרלוס לימד את משפחתו גם את פילוסופית החיים שלו ואת גישתו לתזונה טיבעית. למעשה, קרלוס גרייסי היה חלוץ ביצירת דיאטות לספורטאים. דבר שהפך את הג'יו-ג'יטסו לדרך חיים בריאה והוליסטית.

בהיותו יוצר שיטת הגנה עצמית יעילה, קרלוס גרייסי ראה באומנות הלחימה דרך להפוך לאדם יותר סובלני, שרוכש כבוד לסביבה ובעל ביטחון עצמי. כדי להוכיח את עליונות הג'יו-ג'יטסו על אומנויות לחימה אחרות, קרלוס נלחם באומני הלחימה הטובים ביותר באותה תקופה. הוא גם ניהל את קריירת הקרבות של אחיו. העובדה שמשפחת גרייסי נלחמה והביסה יריבים גדולים מהם בהרבה, הקנתה להם יוקרה והכרה בעולם אומנויות הלחימה.

הפופולריות הגדולה של הג'יו-ג'יטסו בברזיל משכה יפנים רבים לפתוח בתי ספר בריו, אך הם לא הצליחו לבסס בית ספר מצליח כמו גרייסי ג'יו-ג'יטסו. הג'יו-ג'יטסו היפני התמקד יותר בתבניות תנועה וסדרות של תרגילים (קאטות) והסגנון הברזילאי הינו מתוחכם ביותר והתמקד בלחימה על הקרקע והכנעות. קרלוס גרייסי ואחיו שינו ואימצו את הטכניקות המקוריות באופן שחשף את עקרונות הג'יו-ג'יטסו בצורה טובה יותר. טכניקות אילו היו כל כך מיוחדות ומובהקות למשפחת גרייסי שאומנות הלחימה נקשרה ברמת זהות לאומית ונקראת "ג'יו-ג'יטסו ברזילאי" בכל העולם וגם ביפן.

הליו גרייסי, אחיו הקטן של קרלוס, היה קטן מימדים וחולה ולכן בילה את רוב זמנו בצפיה מהצד ולא השתתף באימונים. כשהצטרף לאימונים נתגלה ככשרון בתחום. הליו גרייסי המשיך להתאים את אומנות הלחימה לחסרונותיו ושכלל את הג'יו-ג'יטסו אף יותר.

הליו גרייסי ניצח יריבים רבים ונלחם בכל הזדמנו כדי להוכיח את עליונות השיטה. ההפסד היחידי של הליו גרייסי היה מול מסהיקו קימורה. לאחר קרב זה, קימורה שיבח את שיטת הג'יו-ג'יטסו הברזילאי. יש האומרים שזוהי אחת מקפיצות הדרך המשמעותיות להכרה בג'יו-ג'יטסו הברזילאי בעולם.

📷 בניו של הליו (רוריון, ריקסון, רויס ורויילר) פתחו בתי ספר לג'יו-ג'יטסו ונלחמו בתחרותיות בין לאומיות שבהן היו לאלופים.

בית הספר של קרלסון גרייסי

קרלוסון גרייסי, בנו הבכור של קרלוס (1932-2006), למד ג'יו-ג'יטסו מאביו ומדודו (הליו). לאחר זמן מה פתח בית ספר לג'יו-ג'יטסו ולחימה חופשית שהוליד אלופים רבים.

תלמידים רבים של קרלסון גרייסי פתחו בתי ספר נפרדים, אך כולם מכבדים ומשבחים את מוריהם. שמות אחדים שהיו תלמידיו של קרלסון גרייסי הם : מורילו בוסטמאטה, אלן גואוז, מריו ספריי, וליד ישמאיל, פאולו פופוביץ, קוין קריסטופר, אנדרי פדרניירס, ריקרדו ליבריו, מרקוס סוארס, רודריגו מדירוס, ריקרדו דייגו, מרסלו אלונסו, ויקטור בלפורט וכמובן ריקרדו דלריוה, שהיה השחורה הראשונה לא למשפחת גרייסי והיה המאמן הראשון בבית הספר של קרלסון גרייסי.

בתי הספר הידועים ביותר שיצאו מקרלסון גרייסי הם ברזיליאן טופ טים, שנחשב לבית הספר המוביל בעולם ללחימה חופשית באותה תקופה,ודלריוה ג'יו-ג'יטסו שנחשב לבית הספר מהמובילים בעולם לג'יו-ג'יטסו מאז ועד היום.


ריקרדו דלריוה

ריקרדו דה לה ריוה נחשב בעולם אומנויות הלחימה לאגדה של ממש.

למרות מבנה גופו הצנום, זכה 7 פעמים באליפות העולם בג'יו-ג'יטסו. דלריוה מחשיב את ניצחונותיו העיקריים בקרבות מול רוייס גרייסי, רויילר גרייסי ורולקר גרייסי.

מבין תלמידיו של דלריוה נמנים רודריגו מינוטאורו ורוג'ירו מינוטאורו, מרסלו גרוסו ועוד רבים שזכו באליפויות עולם בג'יו-ג'יטסו ובלחימה חופשית. דלריוה נלחם מעל 900 קרבות ג'יו-ג'יטסו מקצועיים.

ריקרדו דלריוה פיתח וגילה טכניקות רבות שהידועה מבינהן היא טכניקה הנקראת "דלריוה גארד".

האקדמיה לג'יו-ג'יטסו ו MMA בישראל

בשנת 2000, עם ניסיון רב ועשיר של יותר מ20 שנים בתורות לחימה שונות וגם בג'יו-ג'יטסו, הגיע גדעון זגהר לבית הספר של ריקרדו דלריוה והתאמן שם תקופה ממושכת ומונה לנציג הרשמי של בית הספר מטעם המאסטר. עם חזרתו לארץ, ייסד את האקדמיה לג'יו-ג'יטסו ואומנויות לחימה משולבות – השלוחה הבלעדית בישראל של בית הספר הנודע של ריקרדו דלריוה.


לאחר כמה שנים האקדמיה שינתה את שמה לאוקטופוס אקדמי.

כיום, ישנם באוקטופוס אקדמי תלמידים רבים מתחילים ומתקדמים, אשר מובילים את הג'יו-ג'יטסו ואומנויות הלחימה המשולבות בישראל. רבים טסים להשתלמויות בכל העולם.

אוקטופוס אקדמי מאפשרת לתלמידיה להיות חלק ממשפחת הג'יו-ג'יטסו בעולם ולהיות אלו שימשיכו את היסטורית הג'יו-ג'יטסו ותרבות אומנויות הלחימה כדרך חיים של בריאות, כבוד, חברות ורוח הלוחם.

182 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page