top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

האם אמנויות לחימה וספורט בונים אופי - יבגני קלושין

עודכן: 1 באוג׳ 2019

בזמן האחרון חשבתי הרבה על מה שעברתי בספורט - תחרויות, מחנות אימונים, אכזבות, הישגים והאנשים שפגשתי במהלך הדרך. הייתי בהרבה אירועים - אירועי אומנויות לחימה לאומיים ובינלאומיים, משחקי כדורגל, כדורסל, MMA, ריצות וכולי. הספורט היה חלק מרכזי מאוד רוב החיים שלי.

לא משנה מה הספורט (או אומנות הלחימה) שאתה עוסק בו, תמיד תשמעו את הפאתוס – "ספורט בונה אופי" – אתה לומד מהי משמעת (עצמית וחיצונית), עבודת צוות, התמודדות עם פחדים והתגברות על מכשולים. רוב חיי חשבתי ככה, אבל לאחר מבט חוזר מעמיק, אני כבר לא כל כך בטוח.

מעניין מאוד שאנשים טוענים את אותן הטענות על תחומים אחרים בחיים - צבא למשל- בונה אופי, בונה משמעת, עבודת צוות וכמובן ניסיון בעבודה תחת לחץ ופחדים. באותה מידה – אם תשאלו אנשים למה הבן\הבת שלהם מתאמן בשחמט או כינור 6-8 שעות ביום, הם יגידו - "כי זה בונה משמעת, ריכוז, התמודדות עם..." הבנתם את העיקרון.

אני מוכרח לציין שהרבה אנשים סביבי, וכמובן גם אני, הרווחנו המון מהעיסוק (במיוחד העיסוק התחרותי) בג'ודו - ביטחון עצמי, משמעת, לא ממש למדתי על עבודת צוות, כי אמנויות לחימה הן עיסוק מאוד אינדיבידואלי, אבל כן לומדים הרבה על אחווה ואיך להתנהג כחלק מקבוצה ומועדון.

נגיע לעיקר, כשאני מסתכל מסביב לרדיוס האנשים שבו אני נמצא - ספורטאים הישגיים וחובבים, אקדמאים בכירים, אמנים, אנשי היי-טק ואנשי צבא – אני רואה את הדבר הבא: המון אנשים איכותיים, וגם המון אנשים אינטרסנטים ושליליים, והרבה סוגי אנשים באמצע. לדעתי האישית, ספורט לא בונה אופי כמו שהוא חושף אופי - לא בטוח שזה נכון ואני בטח לא יודע למה אדם אחד נהיה בצורה מסוימת ואדם אחר בצורה שונה, לא יודע למה יש אנשים כמו רס"ן רועי קליין ז"ל שקופצים על רימונים ולמה יש אנשים אחרים שיברחו מהרימון- כששניהם עשו את אותו השירות, מה שכן בטוח שכל אדם הוא מכלול מאוד אינדיבידואלי של מרכיבים.

ספורט , ובמיוחד אומנויות לחימה (ובמיוחד אומנויות לחימה מהסוג שאנחנו עושים  ) מעמיד את האדם האינדיבידואלי בפני מצבי לחץ, פחד וצורך באסטרטגיה - ופה נחשף האופי- מי יהיה אגרסיבי ומי ייסוג? מי ינצח בעזרת אי ויתור והליכה קדימה ומי בגלל אסטרטגיה חכמה? כל השאלות הללו מקבלות תשובה מאוד פרטנית אצל כל אחד, וזו הסיבה שלדעתי ספורט חושף אופי ולא בדיוק מעצב אותו.

כל האמור למעלה הוא דעתי האישית בלבד וללא שום כוונה לפגוע, ואין לקחת את מה שנאמר אישית.

* הכותב הינו מבכירי הג'ודוקות התחרותיים בישראל.

64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page