top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

"דם חדש" (מאמר לא אלים במיוחד) - אנטון גוליבטי


ראשית מאמר זה מיועד לאנשי הקבוצה המתאמנים ולא לאלה שרק הגיעו לאימון הראשון. אני רוצה להביע את השקפת העולם שלי לנושא התנהלות הקבוצה. קבוצה היא דבר דינאמי לטוב ולרע, כל הזמן קיימת נשירה של מתאמנים וותיקים מסיבות כאלה ואחרות, יחד עם זאת כל הזמן מגיעים מתאמנים חדשים לקבוצה, חלקם עוזבים אחר זמן קצר, והשאר מצטרפים לוותיקים עם הזמן. לדעתי קליטת תלמידים חדשים היא דבר חשוב מאוד לקיום הקבוצה, במטפורה ניתן להשוות להזרמת דם חדש לגוף. אני מאמין שקליטה נכונה משפרת את רמת הקבוצה ומרחיבה אותה עם הזמן. כיצד זה קורה אני אפרט מיד. כאשר מגיע מתאמן חדש, הוא מיד מרגיש פער בינו לבין הקבוצה, וזה בסדר, ככה זה אמור להיות. במידה וזה לא קורה ומתאמן חדש מרגיש שרמה האישית שלו עולה על רמת הקבוצה קיימת אצלו בעיה, אבל זה לא הנושא שלי. אני אתייחס רק למקרה הראשון כאשר מתאמן חדש הגיעה עם ראש פתוח ורצון ללמוד. כאן הקבוצה צריכה לסייע לאותו מתאמן להתגבר על הפער להיכנס לרצף אימונים. קיימים 2 רכיבים לקליטה נכונה.

בטיחותי

 צריך להבין כי מתאמן חדש במרבית המקרים אינו נמצא בכושר גופני גבוה או מתאים לסוג פעילות זה, בנוסף הרבה אנשים נוהגים לשמור על כושר בעזרת אימונים בחדר כושר, כך שנראים בכושר אבל הם בעצם לא. בנוסף מרביתם לא מקפדים על הגמישות שלהם, לכן גם הגמישות שלהם לרוב לא גבוהה, דבר שבאימוני ג'יו ג'יטסו בעצימות גבוה יכול לגרום לפציעות. למתאמנים שלא עסקו בפעילות גופנית כלל, יש בעיה הרבה יותר חמורה. כמו כן למרבית המתאמנים קיימים בהתחלה בעיות קואורדינציה על הקרקע באופן טבעי כי זה מצב בו אנחנו נמצאים זמן מואט יחסית בחיינו.  לכן אני רואה כי אחריות גבוה יותר למתאמן וותיק על אופן הספארינג (גילגול) כמבין יותר ושולט יותר במצב.  חייבים לשמור על עצימות סבירה במהלך הספארינג "גלגול" כי למתאמן חדש יש נטייה להוכיח משהו, להראות לעצמו ואחרים כי הוא שווה משהו. זו היא תגובה הטבעית וצריך להיות מודע אליה. קיימת נטייה להפעיל הרבה כוח במקומות שלא צריך וכו' כולכם ודאי מכירים זאת, רק תהיו מודעים שאילו התגובות הטבעיות ואין מה להתעצבן עליהן ובטח ובטח לא להתחיל "להעניש" עליהן.

 למתאמנים ותיקים יש תפקיד מאוד חשוב שנקרא בשפה מקצועית - חינוך בלתי פורמאלי, בפועל זה אומר שכל מתאמן ותיק אמור להסביר את החוקים הלא כתובים והכתובים של הקבוצה וגם להיות " מבוגר האחראי" למתאמן החדש שמגיע. אלו דברים צריך להעביר לדעתי.

קודם ותיק חייב לבחור את מקום הגלגול על המזרן (אופטימאלי מבחינה בטיחותית, רחוק ככול האפשר משאר הזוגות)לתת דגשי בטיחות (לשמור מרחק מזוגות אחרים, חוק החגורות וכל דבר שאתם יודעים וחושבים שרלוונטי לנושא).חשוב מאוד לתת הסבר קצר על אופן האימון וניהול הקרב (גלגול),רצוי לשאול על רקע קודם של אותו מתאמן חדש ולהתאים את עצמך בהתאם. (כי אם תתחילו חלש מידי עם בן אדם אגרסיבי ולא מאומן מספיק אך עם רקע קודם, הוא עלול לפצוע אתכם).לעשות תאום צפיות לפי תחילת הקרב (אם מדובר על מתאבק או מתאמן חדש, ואתם רואים שמדובר באדם חזק וגדול- נא תגדירו לו להתחיל בעוצמה נמוכה ואם צריך תאירו במהלך הגלגול). תזכרו אתם המבוגר האחראי!למתאמנים שנחים בצד במהלך הגלגול ישנו גם תפקיד חשוב. תיקחו חלק פעיל בבטיחות הקבוצה, תנסו לזהות זוגות אגרסיבים מידי לדעתכם או אלה שיכולים להיתקל אחד בשני ועל תחששו להאיר להם במידה צריך. במקרים בהם המאמן עסוק, תפנו את תשומת ליבו לדבר.הכנעה בצורה מבוקרת. דבר חשוב בכל קרב אך קריטי ביותר כאשר אחד היריבים טכני מאוד והשני חזק מאוד.

צמיחת הקבוצה.

קבוצה יכולה להישאר לאורך זמן רק כאשר נכנסים אליה מתאמנים חדשים, כי בכל קבוצה קיימת נשירה הטבעית, וזה בסדר באחוזים מסוימים. ג'יו גי'טסו זה אומנות לחימה מיוחדת וייחודית, ההבדל הגדול המבדיל בינה לבין אומנויות לחימה יפניות מסורתיות הוא שיטת לימוד. תלמידים חדשים באומנויות לחימה מסורתיות לומדים כל הטכניקות באופן הדרגתי מהפשוט אל המורכב, להבדיל מגיו' ג'יטסו ברזילאי. בשיטה זו אנו קופצים  למים ומתחילים ללמוד תוך כדי. כל זה מפני שלטכניקה לשם טכניקה אין שום משמעות ב BJJ אין שום משמעות לכמות התרגילים שיודע תלמיד אלה רק ליכולת ליישם אותם על היריב. קיימת חשיבות ליכולת הביצוע של טכניקה, ולתנועה נכונה במהלך קרב. במרבית המקרים מתאמן חדש מגיע אל האימון הראשון שלו והקבוצה רצה קדימה ולומדת תרגילים מורכבים. בהרבה מקרים הוא לא מבין מה מתרחש, ואינו מסוגל לבצע את הטכניקה הנלמדת באותו אימון. בנקודה זו נדרשת התערבות של אחד האנשים בקבוצה, שמיוזמתו או לפי בקשתו של המדריך ייקח על עצמו תפקיד לעבוד עם המתאמן החדש. חברים ותיקים צריכים להעביר למתאמן חדש את הטכניקות הנלמדות, במידה וטכניקה מורכבת מדי, אני מציע לנצל את זמן התרגול להסבר על טכניקות בסיס.

סיטואציה שנייה, כאשר עוברים ל"גלגולים" ושובצתם לעשות ספארינג עם בחור/ה חדש שהגיע. אני אסביר כיצד אני פועל בסיטואציה זו, ומציע לפעול כך פחות או יותר. בתחילת "הגלגול" אני נוהג להראות לחדשים בצורה עדינה את השליטה שלי במצב, את היכולת שלי לנטרל כל התקפה שלו, ולהכניע בכל רגע שארצה. חשוב גם להצביע על בעיות שיווי משקל. שלב זה לא אמור לקחת יותר מדקה שתיים של הגלגול. שלב זה חשוב בכדי לערער את הביטחון העצמי של התלמיד החדש (אבל להיזהר לא להשפיל!!!), להראות את היתרונות של BJJ, את המורכבות והעושר הטכני. לאחר מכן, אחרי שאותו חדש הרגיש על עצמו את הטכניקות של  BJJאני עוצר גלגול ומתחיל להסביר על טעויות הנפוצות, ומתחיל לתקן את המצב בו נמצא תלמיד (גרד, סייד, מאונט...) אני מסביר להם כיצד יוצאים ממצב כזה או אחר, כיצד שולטים במצב ואז נותן להתנסות שוב, כאשר אני מתנגד קצת. שיטה זו לדעתי, מוכיחה את עצמה, כי קבלתי הרבה פידבקים חיוביים על אופן הגלגול שלי ממתחילים. שיטה זו תאפשר למתאמן חדש להבין את מהות הBJJ  את מורכבות האומנות שלנו ולהבין שעם הקפדה בלמידה הוא ישתפר עם הזמן, כאשר חברי הקבוצה משתתפים בהליך הלמידה, זה יוצר אווירה נעימה עוד יותר ותורמת לכל הצדדים, גם ללומדים וגם למלמדים. לטעמי כך אמורים לפעול כל הוותיקים בקבוצה. אין טעם להכניע אדם שלא מבין דבר כל כמה שניות במהלך הגלגול, זה לא ישפר לכם את הטכניקה כי זה מין מצב מעבדה, קיים בתיאוריה. לאנשים שמתאמנים מספר חודשים בודדים (חגורות לבנות) אני מציע לנסות לתרגל את הטכניקה שלכם על המתאמן החדש, כמובן בצורה עדינה ובטיחותית. קיימים מקרים בהם אם לא תעצרו ותמשיכו להכניע את אותו מתאמן חדש עד סוף הגלגול. זה מצב בו אדם לא נכנע בקלות, מתעקש, עובד אגרסיבי מידי. אז על תעצרו! תעבדו נכון ובטיחותי על תגררו לקצב שהו ינסה להכתיב. חברים תזכרו! כי ככול שהפער בינכם לבין בן זוג שלכם גדול יותר, כך תשקיעו יותר זמן בהסבר על טעויות שלו אולי זמן קצר לאחר הגלגול או בסוף האימון (תתמקדו על דברים הגדולים ומהותיים) בכדי שיסגור את הפערים וישפר את הטכניקה שלו. במידה ואתם מתגלגלים עם אנשים עם פער יותר נמוך יותר אך עדיין מורגש, תתקנו לאותם אנשים דברים נקודתיים, קטנים וספציפיים, תנסו אחרי הגלגול להצביע על טעות גורפת במידה וקיימת או להצביע על כווני מחשבה נוספים. חברי הקבוצה- תנסו לקבל משוב מחברי הקבוצה ותיקים יותר, על טעויותיכם ואפשרויות לתיקונם. תקבלו ביקורת בונה, תשקיעו זמן בתרגול ומחשבה בכדי להתקדם.   עברת הידע בתוך הקבוצה, זהו דבר קריטי לעצם קיומה של קבוצה והמשכיות שלה. המאמן לא יכול לתת יחס אישי לכל אחד כל הזמן, לתקן טעויות להאיר הערות. לכן קיימת חשיבות רבה לאחראיות כל אנשי הקבוצה, ועם הוותק האחראיות רק עולה.

בנוסף תזכרו! שככול שהרמה של התלמיד האחרון (החלש) בקבוצה גבוה יותר כך רמה שכל הקבוצה גבוה יותר, והקצב ההתקדמות של כל מתאמן משפיעה על התקדמות של כל הקבוצה. לכן תעזרו אחד לשני וכולנו נרוויח.

16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page