top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

10 טיפים להגנה עצמית לנשים

עודכן: 1 באוג׳ 2019


(אין כותבי המאמר אחראים על כל נזק שיגרם כתוצאה מקריאה ו/או ישום הדברים)

כשמתרחשת תקיפה אלימה, תקיפה מינית או ניסיון חטיפה, המותקפת נמצאת בנחיתות כיוון שהיא אינה קובעת את הפרמטרים של התקיפה, אלא התוקף יקבע את התזמון, המקום ואת ה"קורבן". התזמון יהיה בדרך כלל כשהמותקפת אינה מוכנה, המקום יהיה בדרך כלל מבודד מעוד אנשים והתוקף יבחר לתקוף בחורה שהוא חושב שיוכל להתגבר עליה.

אף אחת מכן אינה רוצה ויכולה להיות במגננה כל הזמן, אבל בהחלט ניתן להוריד משמעותית את הפוטנציאל שתוקף יחליט לתקוף דווקא אותך, ובמקרה של תקיפה - ניתן ללמוד כלים בסיסיים ופשוטים שיוציאו אותך באחוזים גבוהים מסכנה.

את מוזמנת לקרא את הטיפים שריכזנו במאמר הזה ולעלות לפחות ברמת המודעות והחשיבה את סיכוייך להתמודד עם תקיפה אלימה. את גם מוזמנת להרשם כמתעניינת ב"קורס הגנה עצמית לנשים" החדשני והמקצועי של צוות האקדמיה בלחיצה כאן.

- מודעות. מודעות היא הצעד הראשון שיאפשר לך להתמודד ולהמנע מתקיפה אלימה/מינית. אל תחשבי שלך זה לא יקרה. זה יכול לקרות לכולן. לא צריך להתחיל להלחץ אבל מומלץ להיות מודעת.    

- הכנה. כמו לכל דבר שבו את רוצה לשפר ביצועים צריך להתכונן. גם מול אפשרות לתקיפה. אין הכוונה שתקדישי שנים מחייך לאימון (למרות שהנשים אצלנו מתאמנות כבר שנים רבות בהנאה) אלא, הכנה יכולה להיות קורס קצר, כמה שיעורים פרטיים או הצטרפות לקבוצת אימון לזמן מוגבל.

- סימולציות ראליסטיות. החלטת להכין עצמך וללמוד הגנה עצמית. עכשיו חשוב ה"איך". אימון איכותי חייב לכלול סימולציות למצבי תקיפה ולהתנהגות מניעתית. סימולציות אפקטיביות אמורות להיות קרובות ככל הניתן למציאות התקיפה תוך שמירה על בטיחות מקסימלית. הסימולציות מאפשרות תיווך בין הטכניקות הנלמדות לבין הכאוס שבתקיפה. סימולציות טובות מאפשרות חוויה ריגשית, פסיכולוגית וגופנית קרובות למציאות.

- שימוש בנשק מזדמן. גברים יותר חזקים מנשים. עובדה זו דורשת תגובה החלטית, נמרצת ונחושה מאישה המותקפת ע"י גבר. על מנת לנצל באופן מלא את חלון הזמן המוגבל של אפשרות התגובה שלך, ניתן להשתמש בנשק (רגיל או מאולתר). הנשקים מתחלקים לכמה סוגים: נשק חם (אינו בהישג יד ומצריך רשיון) ונשק קר. הנשקים הקרים מתחלקים גם הם לקטגוריות הבאות: נשק חד, נשק כהה ונשק כימי/אלקטרוני. בתקיפה מומלץ להשתמש בנשק כימי/אלקטרוני כיוון ששימוש בנשק כזה אינו מצריך רמת מיומנות גבוהה ואינו מצריך נתונים פיזיים מיוחדים. לחיצה על כפתור משחררת גז מדמיע/תרסיס פלפל/זרם חשמלי שינטרל באופן זמני את התוקף. אם אין בנמצא נשק שכזה, מומלץ להשתמש בנשק חד. לבסוף, והאם לא בנמצא גם נשק חד, ניתן להשתמש בנשק כהה. שימוש בנשק כזה דורש מיומנות גבוהה יותר, מצריך יותר כוח ותנופה ומצריך שליטה על הטווח. כמובן שאם אין נשק בכלל, יש להשתמש בחלקי הגוף השונים על מנת להזיק לתוקף. ולצאת מאיזור סכנה.

- נקודות תורפה. אילו הן האיזורים השונים בגוף התוקף שלשם יש לכוון את ההתקפות שלנו. זוהי רשימה חלקית של נקודות התורפה לפי צורת התקיפה:

- שימוש בנשק כימי (גז מדמיע/תקסיס פלפל) - יש לכוון לפתחים שבפנים (בעיקר עיניים ואף) בהתזה מתמשכת (כמה שניות) תוך כדי תיקון כיוון ההתזה על הזמן.

- שימוש בנשק אלקטרוני (שוקר חשמלי לסוגיו) - יש לכוון למרכז הגוף של התוקף.

- שימוש בנשק חד (סכין, פצירה, סיכת ראש, עט פתוחה, וכו') - יש לדקור ולשסף בעיניים, פנים, צלעות

- שימוש בנשק כהה (מקל, מטריה, חגורה עם אבזם כבד, עקב של נעל וכו') - יש להכות ברצפים בפנים, צוואר, עורף, מפשעה, אצבעות ידיים וכ')

- שימוש בחלקי הגוף - אגרופים, בעיטות, מרפקים, ברכיים, נגיחות - יש לפגוע באיזור הפנים, צלעות תחתונות, מפסעה, עורף, ברכיים.

- שיניים - ניתן לנשוך כמעט כל חלק בגוף. אוזניים, צוואר, אף וכו'.

- אצבעות - לכיוון העיניים.

בכל סוגי המכות ובכל סוגי הנשק (מלבד נשק כימי/אלקטרוני) יש להכות ברצפים חזקים ומהירים ולשלב בין סוגים שונים של מכות.

- ההגנה הכי טובה זו התקפה. כשאת מגנה על עצמך אל תיהי פאסיבית. כשאת רק מגיבה לפעולות של התוקף, את צעד אחד אחורה (לפחות). הדרך הטובה ביותר להגן על עצמך היא ליזום התקפות רבות ואפקטיביות ככל האפשר ובכך לפגוע בתוקף. מעבר לכך, כשהוא עסוק בלהתגונן מההתקפות שלך - הוא פחות אפקטיבי בעצמו.

צעקות. מרגע זיהוי התוקף ותוך כדי ההתגוננות מומלץ לצעוק לעזרה. צעקות טובות בשני רבדים. קודם כל התוקף יכול להלחץ שמה ישמעו את הצעקות ויברח. צעקות בתיאום עם המכות מאפשרות לשחרר יותר כוח מתפרץ ויגבירו את אפקטיביות המכה.

- אי אפשר להיות מוכנות כל הזמן. להיות מוכנה לתקיפה אלימה דורש מאמץ. לכן, בלתי אפשרי לאמץ גישה כזו כל הזמן. אפשר להעלות מצב מוכנות כשיש מצב סיכון. ישנה נוסחה פשוטה להגדרת מצב בסיכון : ברגע שיש תוקף, יש קורבן והסביבה מתאימה - תתקיים תקיפה. אם נצליח לנטרל את אחד התנאים - לא תהיה תקיפה. כשזיהית שתנאי הסביבה מתאימים לתקיפה או שאת חושדת באדם מסויים כתוקף זה הזמן להעלות רמת מוכנות. רמת מוכנות גבוהה היא להחזיק את הנשק במצב שימוש או לגרום לסביבה להיות פחות אידיאלית לתקיפה (ללכת לרחוב עם עוד אנשים, לדפוק בדלת של בית, לצלצל בטלפון לאדם קרוב). מעבר לכך, הגבירי את החיוניות שלך ושדרי בשפת הגוף, בהליכה ובמבטים שלך שאת לא קורבן נוח.

לנתק מגע כשאפשר. ניתוק מגע נכון גם במצב של מניעה וגם במצב חירום. לאחר התזת גז מדמיע/מכה חזקה/צעקה וכו, יתכן והתוקף ינסה להתאושש וזה חלון הזדמנויות קטן שיש לנצל על מנת לנתק מגע למקום מוגן.

- אפקט פגמיליון. מה את היית עושה אילו ניסו לתקוף אותך? אם התשובה שלך היא "הייתי קופאת במקום" את צודקת. אם תשובתך היא "הייתי מתנגדת בכל כוחי" גם עכשיו את צודקת. הסיפור שאת מספרת לעצמך נובע מהדימוי שלך כלפי עצמך. דימוי עצמי זה עניין קוגניטיבי ולא מודע אבל לספר לעצמך סיפור חדש זו החלטה פשוטה ומודעת. תחליטי על הסיפור שאת רוצה להיות וספרי אותו לעצמך. התאמני והכיני את עצמך לפי הסיפור החדש עד שתאמיני לו. כשזה יקרה - כנראה שהוא נכון.

370 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page