• ברוך גריגוריאן

שילוב אימוני כוח ללוחמים

כמעט כל לוחם המתאמן בתחום אומנויות הלחימה שמע משפטים חסרי הגיון כמו: ״אל תרים משקולות אתה תקצר לעצמך את טווח התנועה״ ״אל תרים משקולות אתה תהיה כבד ותזוז לאט״ ״אצלנו ברוסיה לא היה את החרא הזה״ ״בתאילנד הם בכלל לא יודעים מה זה משקולות״ ועוד..


מאמנים רבים זורקים משפטים כאלו בלי הבנה מעמיקה בתחום וחבל. כמובן שכל אחד והדרך שלו, אני פשוט מאמין גדול ב״אין דרך״, בכך שישנם מספר דרכים לפסגת ההר לא שביל אחד. וכמו באומנויות הלחימה ככה גם בחיים עצמם אין גישה יש גישות. אין דרך,יש דרכים. בזירה אתה נלחם עם המוח שמתפקד כמנצח על תזמורת הכלים שלך- הגוף. צוואר,כתפיים, ידיים, בטן, גב, רגליים וכו׳. זה אומר שהכלים תמיד צריכים להיות חדים וחזקים בשביל להוציא יופי של הופעה! כלומר השימוש הנכון במשקולות כדי לחזק ולחדד את הכלים שאתה משתמש בהם בזירה, חשוב לך בין אם אתה מתאגרף, סטרייקר, לוחם MMA, גראפלר או מתאבק.

דעתי המקצועית היא שגרפאלרים ומתאבקים הכי צריכים לעבוד על: *כוח אבסולוטי. *סיבולת כוח. *כוח מהירות. *מהירות כוח. *כיווץ איזומטרי. שזה כמה אלמנטים שונים לגמרי משלל האלמנטים הקיימים בעולם פיתוח הכוח.


קחו לדוגמה את מכת אגרוף הקרוס הבסיסית. מי שמתעסק מספיק זמן בעולם הלחימה בעמידה יכול להסביר לנו שכל הכוח באגרוף מגיע מהרגליים. הרגליים דוחפות את הקרקע ונוצרת זרימה מושלמת של שרשרת קינטית אשר עוברת מהרגליים, דרך האגן, עולה לשרירי הגב, החזה ,הכתפיים והזרוע ואז מסתיימת באגרוף עצמתי ומושלם.

חשוב להבין ולזכור שמתאגרף מנוסה במשקל 65 קילו לא יכה באותה עוצמה כמו מתאגרף מנוסה ששוקל 95 קילו ולא משנה כמה טכנית המכה שלו. למשקל יש פאקטור משמעותי כאן. אבל אתה כן יכול לשפר העוצמה שהגוף שלך יכול להפיק ביחס למאסת השרירים שלך.


אז אחרי שנים של מחשבה שגויה בכל הקשור לחדר כוח ולאומנויות לחימה, אנו עדים לעליה חדה של הרבה לוחמים ברמות הגבוהות אשר שוכרים מאמני כוח. הם עובדים איתם לפני קרבות ותחרויות על הנקודות הפיזיות החלשות שלהם, עוזרים להם לחזק את הכלים שלהם ולפתח מאסת שריר מכובדת שתעזור להם בזירה ובאימונים. בין אם זה למנוע פציעות ובין אם זה להיות יותר חזק ומהיר מהיריב שלהם.

הרבה פעמים לא מספיק להיות עם אופי של לוחם, אתה צריך גם גוף של אחד כזה - להיות בריא וחזק מבפנים ומבחוץ. אתם יכולים לראות היום לוחמים שהם בטופ הספורטיבי בענף הלחימה שלהם כדוגמת: קנאלו אלברז, ריקו ורהובן, דאסטין פורייר, ג׳ון ג׳ונס, טריאל אבסוב, ג׳ורדון בורוז, גורדון ריאן (הגרפלר הטוב בכל הזמנים). החדר כוח זה חלק בלתי נפרד מהשגרת האימונים שלהם. כפי שאתם רואים הדבר אינו פוגם בביצועים שלהם, נהפוכו! התארים וההישגים האישיים שלהם רק עולים. אני לא אומר שחדר כוח זה הגורם היחידי אבל בהחלט ניתן לראות שאין פציעות מיותרות והגוף נראה הרבה יותר בריא, חד ומהיר. ההתמקצעות שלהם מושכת איתם עוד ועוד לוחמים למעלה בזה שהם גורמים להם להשקיע יותר במסע האישי שלהם וזה מבורך לכולנו.


אז על מה מתאבקים וגראפלרים צריכים לעבוד מבחינת אימוני כוח? עיקר העבודה של גרפלרים ומתאבקים הינו משיכה, סקוואט, הרמה, דחיפה. גראפלרים עובדים הרבה עם השרשרת האחורית של הגוף שזה גב תחתון, גלוטס, המסטרינג. ופציעות רבות מתרחשות בגב, המסטרינג וברכיים.

מאמן טוב לפיתוח כוח יכול למנוע את הפציעות של כל אחת מהנקודות האלה בלי בעיה בעזרת תרגילים פשוטים כמו סקוואט, דאדליפט גוד מורנינג וכדומה - כמובן שיש לעשות את זה בצורה הדרגתית ונכונה. אבל רוב מאמני אומנויות הלחימה (מבלי לפגוע בכבודו של אף אחד) יתנו לכם תרגילים שהמאמנים שלהם בעבר הראו להם ושהם עשו בעצמם במקום לשכור מאמן לפיתוח כוח בצורה מסודרת. ואז הספורטאים לא מבינים מדוע הם חשים תשישות ולא באמת מתחזקים ופשוט חוזרים על אותם הדברים בלי כל סיבה מוצדקת.


אז איך עושים את זה נכון? א. לבנות תוכנית מסודרת. ב. לקבוע סדר עדיפויות. בלי שני הדברים האלה אתם תיכשלו. אין דבר כזה אין לי זמן, תמיד יש זמן, זמן זה עניין של סדר עדיפויות. צריך להבין על מה מתמקדים בתקופה הזאת ועל מה בתקופה הבאה. מתי נחים, מתי אוכלים, מתי נהנים מתי מתאמנים. כמו שמתכוננים לכל קרב באופן שונה, מול יריב שונה, מתאמנים על דברים שונים וככה הסדר עדיפויות שלנו משתנה. אם אתם לוחמים והתוכנית שלכם כוללת בעיקר מכונות ללא משקל חופשי זו בעיה. אין לי שום דבר נגד מכונות אבל חשוב להבין שמכונות בונות שריר ולא תנועה בניגוד למשקולות חופשיים אשר בונים גם תנועה וגם שריר באורך הטווח הרצוי - וזה מה שאתם בתור לוחמים צריכים! אם התוכנית שלכם לא כוללת תרגילים כמו בוקס סקוואט עם מוט חופשי, לחיצות חזה עם מוט וסומו דאדליפט, אין לתוכנית שלכם התחלה ואין לה סוף. אתם יכולים לזרוק את התוכנית שלכם לפח.


מאמנים קונים לוחמים עם שמות ״נוצצים״ לאימונים כמו ״אימון פונקציונלי״, ״אימוני כוח מתפרץ״, ״אימוני ספרטה״ וכו.. אבל תשאל את עצמך מה פונקציונלי לך בתור לוחם? ואיך אתה בכלל עובד ומשפר את הכוח המתפרץ? כי אתה לא באמת יודע מה הכוח המקסימלי שלך בפלג גוף העליון או התחתון נכון?!. אתה באמת צריך אימונים של ספרטנים? אתה בכלל מוכן בכלל לגדל זקן? קח בחשבון שאתה לא בוחר אם אתה יכול לגדל זקן, הזקן בוחר בך… בספרטה תהיה ספרטני לא? בגישה שלי לאימוני כוח ואלה שאני לומד מהם אנחנו עובדים מדוד ולפי אחוזים ולא לפי הרגשה. כך אני הופך כוח למהירות והמהירות הופכת לכוח. זה אומר שבשביל לעבוד על כוח מתפרץ אתה צריך לעבוד על הכוח האבסולוטי שלך ולדעת כמה אתה מרים ככה אתה באמת יכול לעבוד על כוח מתפרץ.


אז מה פונקציונלי לך לדוגמא? סומו דאדליפט ולא דאדליפט רגיל. בסומו דאדליפט אתה עומד עם הרגליים רחב כמעט כמו באיגרוף, האבקות וגרפלינג.


אז סומו דאדליפט פונקציונלי לך?. דאדליפט רגיל זה אחלה דבר כמובן אבל זה לא העיקר בשבילך בתור אתלט. כי באיזה ענף לחימה אתה עומד בצורה צרה כמו בדאדליפט רגיל? אין כזה.

* איך תדע שאתה עובד על הכוח המתפרץ שלך? בשביל לדעת איך לעבוד על הכוח המתפרץ שלך אתה צריך לדעת כמה ההרמה המקסימלית שלך וממנה להוריד באחוזים הנכונים . וזאת על מנת שתהיה לך התקדמות לאורך שבועות ארוכים בלי שתגיע לאובר טרייניג. אתה צריך לבוא אלי ״לגטו ג׳ים״ בשביל זה ולקחת תוכנית אימון מסודרת או להתאמן איתי במידה ויש לנו מקום.

*חדר כוח הוא אחלה תוספת ולא העיקר. תזכרו שאתם לוחמים לא מפתחי גוף..




662 צפיות2 תגובות