top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

שילוב אומנויות הלחימה ב MMA - שאול זגהר

ראשית עלי לציין שהמאמר מביע את דעתי והבנתי בלבד. שנית אין המאמר בא לבטל את חשיבות הסטרייקינג (מכות יד ורגל של איגרוף ואיגרוף תאילנדי או קיק-בוקס) ב MMA  אלא להסביר את חשיבות הבנת האסטרטגיה ב MMA מנקודת מבטו של לוחם הג'יו ג'יטסו. 

פתיחה:

דן קלארמן כתב מאמר חשוב שפיסקתו האחרונה רלוונטית כמבוא רעיוני: ”ביחסים שבין מתמטיקה לפיסיקה יש דבר יפה: פעמים אין-ספור התפתחות קטנה בתחום האחד, הובילה מיד לפריצת דרך בתחום האחר, ולהיפך. כך גם ביחסים שבין מיומנויות לחימה שונות: התפתחות הדרגתית במיומנות לחימה מורכבת כמו ג'ו ג'יטסו יכולה להוות פריצת דרך בלחימה גסה יותר כמו MMA, ולהיפך - האתגר הכרוך בהתאמה של הטכניקות לזירה המעורבת הביא לפתיחת צוהר לסגנונות חדשניים גם בג'וג'יטסו ברזילאי. נראה שלאמיתות מסוימות יש משמעות רב-תחומית." 

ג'יו ג'יטסו ללא ספק שינה את תפיסת העולם של אומנויות לחימה רבות ועיצב את לחימת ה- MMA שאנו עדים לה כיום. מצד שני תחום ה MMA "גידל רגליים" ומתפתח כמיומנות לחימה בפני עצמה וג'יו-ג'יטסו הינו תחום חלקי ב MMA. הבנה זו גרמה ללוחמים ב MMA להתאמן במגוון אומנויות לחימה שונות ובחיבור ביניהן. ה- MMA יצר מיומנויות לחימה חדשות לגמרי. עבודת ה GNP התפתחה רק בתוך מסגרת ה MMA, טכניקות לחימה מול גדר או קיר ועוד מגוון תרגילים שמשלבים מעברים בין סגנונות לחימה. הנוסחה פשוטה – כדי להשתפר באומנויות לחימה משולבות יש להתאמן על כך באופן ממוקד ויש להבין את אסטרטגית ה MMA.

האסטרטגיה ב MMA

כדי להבין את האסטרטגיה הבסיסית עליך להבין את מצבי הלחימה ב- MMA (לחץ כאן למצבי הלחימה ב MMA) שים לב להבדלים בין מצבי שליטה ומאבק ב MMA למצבי שליטה ומאבק בג'ו ג'יטסו! (לחץ כאן למצבי הלחימה בג'יוג'יטסו) 1. חשוב להבין מהי עמדת שליטה ומהי עמדת מאבק ולשאוף לעמדת שליטה בקרב ה MMA 2. במידה ובלחימה בעמידה ישנו יתרון משמעותי לטובתך על פני היריב, שמירת הלחימה בעמידה יחשב כשמירה על עמדת שליטה. ולהיפך, במידה ויריבך טוב ממך בלחימת עמידה - אתה בעמדת נחיתות. 3. כל עמדה תחתונה (גם במצבי מאבק) תהיה עמדת נחיתות ב MMA (גם אם אתה מגיע מרקע של ג'יו ג'יטסו). 4. קלינץ' זהו מצב ניטראלי אלא אם הוא מתרחש צמוד לגדר או קיר. הלוחם שצמוד עם גבו לגדר נמצא בנחיתות. ניתן לאחוז בסוגים שונים של קלינץ' בכדי לבסס שליטה ולהכין מכות ידיים וברכיים. 

*כמובן שלכל קרב ולכל יריב נבנית אסטרטגית ספציפית ומחנה אימונים שמכין את הלוחם להתמודד מול יתרונות היריב ולנצל את היתרונות שלו.

ג'יו ג'יטסו ב MMA

1. מצבי המאבק של ג'יו ג'יטסו כוללים גם את מצבי הגארד, הקיפוד והחצי גארד מהעמדה התחתונה בעוד שב MMA אלו נחשבים מצבי נחיתות. 2. הלוחם בעמדה העליונה נמצא בשליטה בשני היבטים : 1. מכות GNP אפקטביות בהרבה מאשר במצב תחתון. 2. הלוחם בעמדה העליונה הוא שקבע שהקרב יתנהל על הקרקע ובכל זמן הוא יכול להחליט לקום (שליטה). 3. בגלל שאין חליפה (גי) יש פחות נקודות אחיזה וקשה יותר לשלוט ביריב, עקב כך קשה יותר לבצע סוויפים והכנעות.

לכן ב MMA המשוואה פשוטה:עמדה עליונה (Top position) = שליטה, עמדה תחתונה (Bottom position) = עמדה נחותה.

מכאן ניתן להבין כי הטלת היריב ויזימת הקרב לקרקע נותנת יתרון גדול בקרב ה MMA.

לרוב חושבים שלוחמי ג'יו ג'יטסו צריכים ללמוד לחימה בעמידה כמו איגרוף ואיגרוף תאילנדי כיוון ששם נמצאת נקודת החולשה שלהם בקרב. במבחן התוצאה ולפי ניתוח של חשיבות ההטלה ב MMA רצוי שלוחם ג'יו ג'יטסו ידע להביא את יתרונו לידי מיצוי בקרב, משמעות הדבר היא הורדת היריב לקרקע לעמדת שליטה ויישום ג'יו ג'יטסו מעמדה עליונה. בלחימה בעמידה, ג'יו ג'יטסו אינו בא לידי ביטוי ובמידה והיריב מוכשר יותר יש להכין דרך לתיעול הקרב לקרקע. חוסר ביכולת ההטלה יאפשר ליריב להטיל את לוחם הג'יו ג'יטסו ולהביאו לעמדת נחותות ב MMA. מכאן אני סבור שאומנויות הלחימה המשלימות את הג'יוג'יטסו לקרב MMA הן האבקות וג'ודו !

כמובן שחשוב לדעת לחימה בעמידה, סה"כ הקרב מתחיל בעמידה ולעיתים אפילו מסתיים במכה אחת טובה, אבל רוב אמני הג'יו ג'יטסו שביצעו השלמות בעמידה נכשלו בעוד שרוב אמני הג'יו ג'יטסו שביצעו השלמות בהאבקות או בג'ודו וכמובן שגם רוב המתאבקים שביצעו השלמות בג'יו ג'יטסו מצליחים מאוד ב MMA.

דוגמה לאמני ג'יו ג'יטסו ששילבו אומנות הטלות בנוסף:

רולנדו ג'אקרה שחורה בג'ודו, ג'ק שילדס שמשלב האבקות, דמיאן מאיה שחורה בג'ודו, פבריציו וורדום שחורה בג'ודו, אנטוניו סילבה שחורה בג'ודו, פאולו טיאגו שחורה בג'ודו, שיניה אאוקי שחורה רמה 2 בג'ודו, אנטוניו רודריגו נוגיירה שחורה בג'ודו, אנדרסון סילבה שחורה בג'ודו בנוסף לTKD וליכולות תאי-בוקס יחודיות, GSP שמשלב האבקות דומיננטית לרקע בג'יו-ג'יטסו וקרטה ובנוסף עבודת אגרוף ועוד רבים וטובים..

דוגמה למתאבקים שבצעו השלמות עד לרמת "מומחה" (חגורה שחורה) או מתקדם (חומה) בג'יו ג'יטסו:

ראשד אבנס שחורה בג'יו ג'יטסו, הקטור לומבארד ג'ודוקה אולימפי ושחורה בג'יו ג'יטסו, ג'ון פיץ' שחורה בג'יו ג'יטסו, , ג'ים מילר שחורה בג'יו ג'יטסו, דייגו סאנצ'ז שחורה בג'יו ג'יטסו, בן אסקרן חומה בג'יו ג'יטסו, גילברט מלנדז חומה בג'יו ג'יטסו, יוריאה פייבר חומה בג'יו ג'יטסו ועוד רבים וטובים.

לסיכום, למרות התקדמות והתפתחות ה- MMA, המשוואה הבסיסית של סטרייקר VS גראפלר נשארה לטובת הגראפלר.

לכן במידה ואתה סטרייקר אתה חייב לדעת האבקות ברמה גבוה בשביל לשמור על הקרב בעמידה. אם הצלחת אז ניצחת את המלחמה בגראפלינג והקרב מתנהל בנקודה החזקה שלך. אם נכשלת - כדאי שתדע ג'יו ג'יטסו בכדי להתגונן ולהצליח להיעמד שוב.

אם אתה גראפלר, רצוי שתדע ג'יו ג'יטסו בכדי שתדע להתגונן מהכנעות ולהכניע בעצמך ותדע לעבור בין פוזיציות ולשלוט על היריב טוב יותר. יחד עם זאת כדאי מאוד שתדע איך להביא את הקרב לקלינץ' ולקרקע כי אחרת סביר להניח שאתה בעמדת נחיתות בעמידה.

166 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page