• Octopus Academy

פציעות בג'יוג'יטסו - עינת ברייננברג

עודכן ב: 1 אוג 2019

פציעות הן חלק מהחיים, כל עוד אנו פעילים קיים סיכון לפגיעה, בביצוע פעילות ספורטיבית הסיכון הזה עולה, ולעוסקים באומנויות לחימה הסיכון אף גבוה יותר...

פציעות הן גם חלק מתהליך למידה, ואם אנו מקבלים אותן בהבנה, יש בהן שיעור חשוב לחיזוק ותנועה.

כמו בכל תחום ברפואה – הדבר הראשון שרצוי לעשות הוא מניעה – רצוי למנוע פציעות ולהתגלגל בצורה בטוחה, כלומר במקום לתת 100% על המזרונים - לתת 70-80% מהכוח, ולשים לב לאזורים שמאותתים לנו בכאב, ולהימנע מתנועה\פעולה שיוצרת כאב.

חשוב לשמור על עצמכם וגם על הפרטנר שלכם. הבריאות שלנו חשובה יותר מעוד הכנעה.

חשוב ביותר - לבצע מתיחות לפני כל אימון ולאחריו, כאשר מבצעים מתיחות כראוי יש פחות פציעות. אין לזלזל בחימום – הוא קריטי לפני תחילת פעילות גופנית (בפרט בחורף) וחשוב שיהיה מורכב מתרגילי מתיחות, הנעת מפרקים, וגם תרגילי חיזוק.  יש לחזק אזורים שלרוב חלשים יותר בגוף, לחזק שרירי ליבה, שרירי בטן, שרירי ישבן, שכמות כתפיים, ועוד. וגם בתום האימון חשוב להקפיד על מתיחות ושחרור.

קיימים סוגים רבים ושונים של פציעות, וכל אחת מהן תטופל באופן אחר בהתאם למקרה.   **לא אכנס לסוגי טיפול ואבחנות, כיוון שזה ייעוץ רפואי שיינתן לכל מתאמן באופן פרטני ומותאם אישית למצבו לרקע הבריאותי שלו.

פגיעה גרמית בעצמות עלולה לגרום לשברים ונקעים, החל ממפרקי האצבעות בידיים וברגליים, שברי מפרקים כמו שורש כף היד, כתף, קרסול, ועד לשברים בעצמות גדולות כמו ההומרוס (עצם הזרוע), הפמור (עצם הירך) וכדומה

פגיעה בשריר – למעשה כמעט כל פציעה יוצרת פגיעה בשרירים הסמוכים. מה שאנו מכנים 'קרע' 'מתיחה' 'שריר נתפס' ולמעשה כל תנועה לא טובה שגורמת לכאב. פעמים רבות נוצר בשריר שנפגע תהליך דלקתי, שגורם לכאב.

בנוסף פעמים רבות החבלה יוצרת פגיעה בגידים ורצועות, סיבובי מפרק, ועד פריקות מפרק.

**לכל מנגנון פציעה יש השלכה על הטיפול וההחלמה, לכן כמובן כל מקרה לגופו. בג'יוג'יטסו שכיח שיש פגיעה במפרקים בגלל הבריחים, והאחיזות וכו'

נפצעתי. מה לעשות? חשוב לדווח לפרטנר בקרב, וגם למאמן.

באופן כללי, אחד הדברים הראשונים שרצוי לעשות הוא לקרר אזור שנפגע כדי להקל על הכאב. בזמן כאב אקוטי קיימים לא מעט משככי כאב שיכולים לסייע (לשם כך יש להתייעץ עם רופא) אולם לפעמים אפשר להסתדר גם בלעדיהם, תלוי בסוג הפגיעה, ובמצב הכללי של הנפגע.

תרופות נוגדות דלקת (לא סטרואידיות) כמו וולטרן, ארקוקסיה, איבופרופן, לרוב יינתנו בפציעות אורטופדיות להפחתת כאב וגם לטיפול בדלקת המקומית.

*יש לזכור שמשככי כאבים, אינם פותרים את הבעיה, אלא רק מקלים מעט על הסימפטום של הכאב, לכן ניתן לקחת אותם אך רצוי לא להגזים בשימוש בהם.

במרבית הפציעות ב- אומנויות לחימה – יש לגשת לבדיקת אורתופד, לרוב יבוצע צילום או הדמיה אחרת לצורך אבחון, ויינתן טיפול מותאם ממוקד.

הבעיה העיקרית בפציעות ספורט היא שהאורתופד לא יעזור לכם לחזור לפעילות ולהשתקם - אך ניתן להחלים ולחזור לפעילות כמעט אחרי כל פציעה !  זה פשוט מצריך עבודה -

**במקרים של חבלה באוזן - חשוב לגשת לטיפול בהקדם, כיוון שניתן לנקז את האזור  ולמנוע נזק לסחוס האוזן בעתיד. (אלא אם אתם רוצים להיראות כמו חביב...)

היעזרו באנשי מקצוע בייחוד מתחום מקצועות הבריאות – פיזיותרפיסטים שמומחים בספורט, מטפלי מגע: עיסויים, טריגר פוינט, שיאצו וטווינה, מטפלי דיקור סיני, קינסיולוגיה, אוסתאופתים ועוד– כל בעלי המקצוע הנ"ל יוכלו לסייע לכם אך חשוב לדעת למי להקשיב.

לא כל מטפל יידע לעזור לכם, אך יש פיזיותרפיסיטים מומחים בספורט, ומבינים בתנועה ופעילות שרירים ופציעות ופיזיולוגיה – והם יוכלו לעשות פלאים לשיפור מצבכם

לא טוב להפסיק פעילות גופנית – אולם יש לשנות את סוג האימונים כך שיתאים ליכולות ולסוג הפציעה, לדוגמא: ייתכן שג'יוג'יטסו לא יתאים לאחר שבר בזרוע, אך ניתן יהיה להמשיך הליכות ומתיחות וחיזוק - העיקר להמשיך בתנועה, כי היא המפתח להחלמה.      אך אין להגזים במאמץ לאחר פציעה, אלא לעבוד בעצימות בינונית-נמוכה, לפי היכולות וההמלצות כדי לסייע לתהליך ההחלמה, אך לא ליצור חלילה החמרה...

מומלץ מאוד לאמץ אורח חיים בריא, כולל תזונה מזינה, שינה טובה, ולשלב יוגה, פילאטיס, תרגילי נשימות, חיזוק שרירים ומתיחות באופן יומיומי לשיפור התנועה, ההחלמה והמודעות לגוף בייחוד לאחר פציעה, כיוון שאזור שנפגע בסופו של דבר זקוק ליותר חמצן ותנועה ושילוב של כל הנ"ל עוזר לגוף לרפא את עצמו (כל עוד לא נדרשת התערבות רפואית כמובן)

האדם הוא יותר מסך כל חלקיו – צריך להתייחס גם למוטיבציה, לנפש, לחוזק הפנימי, לאנרגיות של הגוף ולעשות כל מה שאפשר כדי לשפר את ההחלמה לאחר פציעה – הגוף יודע להחלים ממצבים קשים – צריך רק לספק לו, עד כמה שאפשר, את התנאים הדרושים

Your body is the greatest instrument you'll ever own 

16 צפיות

להזמנת אימון הורידו את האפליקציה

arrow&v

צור קשר

סניף תל אביב

כתובת: רחוב דובנוב 7, לונדון מיניסטור

אימייל: Octopus@jja.co.il

טלפון: 052-7222739, 054-3180868

סניף משגב  052-7763999

סניף הרצליה 054-7807585

סניף השרון 052-3989474

סניף רחובות 052-3589240