top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

מניעת פציעות באימוני ג'יו ג'יטסו

עודכן: 1 באוג׳ 2019

כל פעילות גופנית עלולה להוביל לפציעה. הכרה בעובדה זו תעורר אותנו לפעולות מניעה שיכולות להקטין משמעותית את כמות וחומרת הפציעות לרמה נמוכה ביותר. נראה כי אומנויות לחימה, שמעצם טבען עוסקות בהתגברות קרבית על יריב, מגלמות בתוכן סכנות פציעה גבוהות מאוד ביחס לסוגי פעילויות גופניות אחרות, אך למעשה, נהפוך הוא. מסתבר שבמשחקי כדור למשל, ישנן פציעות רבות ואף חמורות בהרבה מאשר באומנויות לחימה כמו ג'יו ג'יטסו ו MMA. בטיחות מתחילה במודעות לסכנות – ומי מכיר בסכנות יותר מאומני לחימה.

על מנת ליישם את אופן מניעת הפציעות, יש להבין את אופי וסוגי הפציעות. ניתן לחלק את סוגי הפציעות לפציעות כרוניות ולפציעות אקוטיות.

פציעה אקוטית - או פציעת חבלה הינה כאב המופיע באופן מהיר וסיבתו בדרך כלל ברורה. מאופיינת בנפיחות, מוגבלות בתנועה, רגישות למגע וכאבים חדים. למאמר על טיפול לחץ כאן.

פציעה כרונית – נגרמת ממאמץ חוזר במנחים קבועים ו/או משימוש יתר המצטבר באיטיות ולאורך זמן ויוצר נזק בעיקר לשריר ולגיד, כאב, דלקת, מגבלה בתנועה ונפיחות.

פציעות אקוטיות וכרוניות יכולות להיות חמורות או לא, ובמקרים שלא, אני קורא להן רעשים. הרעשים בעצם רומזים לנו על הצורך לשנות משהו בהתנהגותינו, על מנת למנוע החרפה לפציעות חמורות (למרות שהפציעות החמורות יכולות להגיע גם ללא התרעה).

הנקודות הבאות מציעות דרכים למניעת פציעות ואינן עוסקות בטיפול בהן. חלקן עוסקות בשמירה על כללים לפני ובזמן האימון וחלקן דורשות הקשבה פנימה. סדר הדברים אינו מעיד על סדר חשיבותן.

חימום לפני אימון - חימום ממצא לפני אימון, משמש מעטפת הגנה בפני פציעות. חימום הינו בעצם פעילות גופנית מקדימה לעיקר האימון המבוצעת באופן מתון, הדרגתי וכוללת את כל איברי הגוף והמפרקים השונים.

תזונה - מרכיבי המזון שהגוף צורך קשורים ישירות למצב הגופני ולתפקוד הגוף. תזונה נבונה תשפיע על חיזוק השרירים, העצמות, הגידים והרצועות ועל תפקודם. תזמון ארוחות ביחס לאימון משפיע על ביצועים ורמת ריכוז.

ציוד תקין - יש לבדוק שמשטח האימון, ציוד מיגון (כפפות, מגן שיניים), סוג האולם, וכו' תקינים.

שימוש נכון בגוף - טכניקה טובה מחלקת את המאמץ באופן מאוזן ושומרת בפני כניסה למצבים מסוכנים.

תקשורת עם בן הזוג - לפני תחילת האימון לעדכן את בן הזוג בפציעות ומוגבלויות. תוך כדי האימון לתקשר ולתאם את עוצמת האימון ומהירותו. בן הזוג החלש/עייף/איטי/מוגבל יותר - הוא הקובע.

כושר גופני - מאפשר לגוף לתפקד באופן נכון יותר שימנע פציעות.

הקשבה לגוף - תשומת לב לגוף הינה חלק מהתהליך הלימודי באומנויות לחימה ומרחיקה מכאב. בכל הופעת חוסר נעימות או כאב שלא ברורה מידת הנזק יש לעצור את האימון, להודיע למאמן ולהמתין במנוחה כמה דקות עד להפסקת הכאב. אם הכאב לא מפסיק - יש להבדק אצל רופא.

ויתור על האגו - הרצון לבסס עליונות בלחימת אמת חשוב, אך באימון רצוי לוותר. קרבות אימון עם אגו מכניסות את המתאמנים לאזורי סכנה שלא לצורך. כפיית הדומיננטיות שלא בטכניקה נעשית בכוח, מהירות ואקספלוסיביות ומסכנת את בן הזוג ואת המתאמן. מצד שני, העקשנות שלא להכנע במצב של איום בהכנעה, עלולה להכניס את המאויים לאזור פציעה, ואינה תורמת לרמת האימון.

חבישה אינה תחליף לחוזק מפרק - תתי פציעות לעיתים אינן מאלצות אותנו להפסיק את רצף האימונים, אבל יש לזכור שחבישת הפציעה לחיזוק ותמיכת המפרק, אינה תחליף למפרק בריא לאורך זמן ועלולה להוביל לפציעה כרונית חמורה.

תשומת לב לדברי המדריך - מדריך ג'יוג'יטסו טוב יודע ומכיר מנסיונו והשכלתו תהליכים ודינמיקות של פציעות מסוגים שונים. תשומת לב וציות לדברי המדריך תשאיר אותך באיזור הבטוחותי של הפעילות.

טיפול בפציעות קלות - פציעות קלות (רעשים) מעידים לנו על פעילות מסוכנת. יש לטפל בהן ולנתח את הסיבה שהן נוצרו. תת-פציעה שלא מטופלת עלולה להיות תחילתה של פציעה כרונית.

מתח נפשי - פוגע ביכולת הגוף לנוע באופן חופשי ומוריד את רמת הקשב והריכוז לסביבה ולגוף.

גמישות - גמישות גופנית ומחשבתית מונעת פציעות ומרחיקה את המתאמן מאזורי הסכנה.

מנוחה - אימון במצב עייפות מסוכן. תשומת הלב, הריכוז והדיוק בתנועות יורד ועלול לגרום לפציעה של המתאמן או של בן הזוג.

מתינות והדרגתיות באימון - מתינות והדרגתיות ברמת המאמץ חשובים ברמת האימון הבודד וברמת רצף האימונים. מוטיבציה גבוהה עלולה להכניס את המתאמן לעומס יתר וחוסר תשומת לב, ולהפסיק את האימונים לצמיתות.

הכרה במגבלות - מודעות עצמית כוללת גם הכרה במגבלות. יש להתאים את האימון לגיל, פציעות קודמות ומוגבלויות גופניות, של המתאמן. לפני אימון עם בן זוג יש לעדכן אותו במגבלותיך.

שמירה על הוראות בטיחות - שנועדו למנוע התנהלות אימונית שמובילה לפציעות שכיחות ומוכרות.

שינוי והתחדשות - על מנת לאפשר לגוף חלוקת עומס טובה ופעולות מגוונות יש לשנות את המשחק במגמת שיפור ולתרגל תנועות חדשות באופן תדיר. תבניות תנועה חוזרות מעלות את אחוזי הפציעות.

102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page