top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

חניקות

עודכן: 1 באוג׳ 2019

חניקה הינה מיומנות מסוכנת, במיוחד כשלא מבינים את הטכניקה המדוייקת ואת התהליכים הביולוגים והפיזיולוגים של הנחנק.

ישנם ארבעה סוגי השפעה של חניקות ב- ג'יו ג'יטסו ו MMA : חניקת אויר, חניקת דם, חניקה משולבת אויר-דם, וחניקה משולבת עם נעילת צוואר.

חניקת אויר – הינה חסימת נתיב אויר ולחיצת קנה הנשימה פנימה. חניקה זו הינה חניקה כואבת ופעולת החניקה תשפיע כאורך הזמן שהיריב יכול לתפקד ללא נשימה. סדר גודל של מספר דקות.

חניקת דם – הינה חסימה או הפחתה משמעותית של זרימת דם למוח האמצעות לחץ על כלי הדם העיקריים מצידי הצוואר. חניקה זו אינה כואבת במיוחד ופעולת החניקה תשפיע תוך סדר גודל של מספר שניות על הכרתו של היריב. המשך חניקת הדם לאחר איבוד הכרה יוביל בסופו של דבר למוות.

חניקה משולבת אויר-דם – רוב החניקות בלחימת ג'יו ג'יטסו ו MMA הינן חניקות משולבות. השפעת החניקה תהיה ברוב המקרים תוך מספר שניות כמו בחניקת דם.

חניקה משולבת עם נעילת צוואר – הינה חניקה תוך הפעלת לחץ בזוית עמוד השידרה הצוארי. ישנן מספר אפשרויות שבהן תשפיע הפעולה. יתכן והנחנק יאבד את הכרתו ויתכן שיאלץ להכנע עקב כאב הנעילה. דוגמה לחניקה שכזו היא טכניקת גיליוטינה.

אפקטיביות החניקה תלויה במספר תחומים:

כמות הכוח בחניקה – לחץ חזק יעלה את אפקטיביות החניקה.

דיוק הטכניקה בחניקה – יעלה את יעילותה.

דופק הנחנק – ככל שהנחנק בדופק גבוה יותר, כך השפעת החניקה תהיה מהירה יותר.

סטטיסטית, חניקות הן ההכנעה השכיחה ביותר ובעלת אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר מבין ההכנעות (נעילות ידיים, נעילות רגליים וכו'), במיוחד כשמדובר על קרבות ללא-גי. 

התנהגות בחניקות בזמן אימון

אם אתה החונק – הפעל לחץ באופן מתון תוך חיזוק החניקה באיטיות. שים לב לנחנק ועזוב מיד עם כניעתו. במידה ואתה חש שהחניקה טובה והנחנק לא ניכנע – שים לב למצב הכרתו, דבר איתו ושחרר במידה ויש לך ספק. בכל מקרה יריבך לאימון יותר חשוב מהצלחת החניקה. במידה ויריב האימון איבד את הכרתו – שחרר מיד, הרם את רגליו וקרא למאמן.

אם אתה הנחנק – במידה והחונק סגר חניקה מדוייקת ומתחיל ללחוץ – הכנע מיד. וותר על האגו ולמד מן הטעות שקדמה לחניקה. בריאותך חשובה יותר מהגאווה הרגעית.

450 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page