top of page
  • תמונת הסופר/תשאול זגהר

הגודל קובע - שאול זגהר

יש אמרה שאומרת "הגודל לא קובע". אולי זה משפט שנועד לנחם אבל בתכלס כולם יודעים שהגודל הוא גורם מכריע בהרבה תחומים בחיים. אפשר כמובן לקחת כדוגמה ספורט כמו כדורסל או כדורעף שבו הגודל/גובה קובע אם יש לך סיבה בכלל לעסוק בענף או את האבקות הסומו כדוגמה לחשיבות של המסה שבמקרה ואתה שוקל מתחת ל100 ק"ג אין לך שום סיכוי להתחרות בהצלחה בענף.

אם ניקח את ה MMA ונבחן דרכו את השאלה אז ראשית חלוקת הספורט ל 8 קבוצות משקל שונות כבר עונה על השאלה בצורה די ברורה וחד משמעית אחרת למה ליצור הפרדה? זה מובן וברור שאדם בממדים של 190 ס"מ על 120 ק"ג יהיה חזק יותר מאדם בממדים של 170 ס"מ על 66 ק"ג ובעקבות כך נוצרו קטגוריות המשקל בכל ענף לחימה כמעט אבל השאלות האמתיות שעולות בעקבות החלוקה לקטגוריות משקל הן מה זה אומר לגבי ההבדל בין עצמת המכות בקטגוריות השונות? מה ההבדל באסטרטגיית הקרב? מה ההבדלים הטכניים בין לוחמים גדולים לקטנים?  הדרך הטובה ביותר לבחון את השאלות האלה היא ע"י השוואה בין הסטטיסטיקה של מחלקת ה HW לבין מחלקת הLW ב UFC ולנסות ללמוד מהנתונים את התשובות.

האם יש הבדל בנוקאאוט פאוור בין לוחמים גדולים ללוחמים קטנים? התשובה היא חד משמעית כן. במחלקת ה HW יש כמעט פי 3 יותר KO/TKO מאשר במחלקת ה LW  ולמעשה אם ננסה לנסח את המשמעות של הנתונים לנוסחה מופשטת אז על כל ק"ג שנוסף למסת הלוחם, עולים הסיכויים שלו לסיים את הקרב במכות בכ 0.7 אחוז.  אולי זה נשמע מעט אבל אם לוקחים את זה נגיד על 10 ק"ג הבדל הסיכויים עולים בכ 7% שזה כבר מאוד משמעותי ואם ניקח את זה ל 50 ק"ג הבדל בין מחלקת ה LW למחלקת ה HW זה נותן את ה 35% הבדל בין 2 המחלקות הכבדה והקלה. רק בשביל לאזן את הנתונים בראש אז נגיד אם נהמר שקרב HW יסתיים במכות אז רוב הסיכויים שצדקנו (כ55%) לעומת אותו הימור במחלקת ה LW ששם אם נהמר על אותו הדבר נהיה צודקים אחת ל 5 קרבות בממוצע.

הסיבה העיקרית להבדלים הקיצוניים בנתונים האילו היא הנוקאאוט פאוור. יש לוחמים שיש להם את זה ויש לוחמים שאין להם את זה אבל בגדול ככל שיש לך יותר מסת שריר בגוף ככה יש לך יותר כוח/כוח לנוקאאוט. האגרופים יוצאים מהאנרגיה של השרירים בגוף, צוברים תאוצה ונכנסים במטרה. ככול שיש לך יותר שרירים, יותר כוח מתפרץ, מרחק גדול יותר שהיד מאצה ומסה שמגבה את המכה הסיכויים שלך לתת מכות משמעותיות משתפרים בהרבה!

כמחצית מהקרבות במחלקת ה LW נגמרים בהחלטות שופטים, אחד ל 3 קרבות נגמר בהכנעה ורק אחד ל 5 במכות. ולמעשה ה KO/TKO זאת הסיומת הכי נדירה במחלקה בדיוק הפוך מהמחלקה הכבדה שם זו הסיומת הנפוצה ביותר. יותר ממחצית הקרבות ב HW נגמרים במכות ובתוצאת ה KO/TKO לעומת הכנעות שרק אחד ל 7 קרבות יסתיים בהכנעה במחלקה הכבדה.

אחת העובדות הסטטיסטיות המעניינות היא הדיוק במכות. בעוד שמחלקת ה HW היא המחלקה עם רמת הדיוק הגבוה ביותר במכות משמעותיות לראש מחלקת ה LW היא המחלקה עם רמת הדיוק הנמוכה ביותר בארגון באותו מדד. האם זה אומר שלוחמי המשקל הכבד הם סטרייקרים מחוננים ובמחלקת ה LW הם הכי גרועים? אני חושב שהתשובה היא פשוט שלילי, הלוחמים הכבדים זזים לאט יותר בהגנה והם מטרה גדולה יותר לפגיעה בעוד שהלוחמים הקלים נעים בקפיצות ובזריזות שמאפשרת להם להתחמק טוב יותר מהמכות. מה גם שבמחלקת ה LW כל ממד הגראפלינג וה TD מקבל משקל משמעותי בהרבה מאשר ב HW שם האגרופים נותנים את הטון. לגבי אסטרטגיה בקרב, לוחמי המשקל הקל ניסו כ 70% יותר TD מהמשקל הכבד והכנעות כ 95% יותר עם יותר מפי 2 באחוז סיום הקרב בהכנעה (34% מול 15%) ככה שזה משנה את כל האסטרטגיה של הקרב ואופיו. במשקלים הקלים הגראפלינג הוא הבסיס החשוב ביותר לקרב וככל שהמשקל עולה כך הסטרייקינג נהיה בסיס חשוב ומשמעותי יותר מהגראפלינג. אם להביא דוגמה להבדלים אז JDS הוא מתאגרף מעולה שבכלל לא ירד לקרקע כל הקריירה ב UFC לעומת GSP או בן הנדרסון שהם מתאבקים מעולים ולוחמי ג'יו-ג'יטסו מצוינים הרבה לפני היותם סטרייקרים מחוננים. לכן התשובה לשאלת "האם הגודל קובע?" היא חד משמעית כן! הוא קובע לא רק בהבדלים בין לוחם HW לבין לוחם LW בקרב דמיוני אלא הוא קובע המון על אסטרטגית הקרב, על הסיכויים לראות KO או הכנעה ובכלל על המיקוד באימונים שלוחם MMA צריך בהתאם לקטגורית המשקל שאליה הוא משתייך.

73 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page